YKB-Grund Lastbil 140 tim.

Pris:
YKB-Grund: 28 000 kr exklusive moms (vilket motsvarar 35 000 kr inklusive moms). Observera att Tibro Trafikskola för närvarande inte genomför någon 280-timmars YKB utan alltså endast 140-timmars varianten.

Trafikskolan följer TSFS 2020:29 som Transportstyrelsen beslutat ska ligga till grund för all YKB-utbildning i Sverige. Då det är mycket text att skriva på hemsidan därför ber vi dig att gå in på nedanstående länkar för mer information om kursens innehåll:
Föreskrifter samt allmänna råd
YKB Transportstyrelsen

Samarbete:
Tibro Trafikskola samarbetar med ett företag som heter Åkaren (https://akarensverige.se/). Genom att besöka deras hemsida kan du läsa mer om utbildningen och anmäla dig till nedanstående utbildningar.

Kursstart Grundkurs 140 timmar:
6 november. Kursveckor 45-49. Prov på Trafikverket kan genomföras tidigast onsdag 7 december.

Kursen kommer till stora delar att genomföras på distans via Zoom.us. Praktiska moment så som praktisk lastsäkring, ADR 1:3, första hjälpen och 10 timmars körträning genomförs hos utbildaren. Dessa utbildningsmoment genomförs under sista utbildningsveckan och kommer att förläggas till Skövde eller Tvärred.

På Trafikskolans hemsida under rubriken ”Teorilektioner” kan du gå in och ytterligare förkovra dig inför provet, du kan även testa dina kunskaper under rubriken ”Körkortsfrågor”.

Kursslut:
Efter genomförd kurs anmäler skolan till Transportstyrelsen att du genomfört 140 timmar grundutbildning. Därefter bokar du ett teoriprov på Trafikverket. Efter godkänt teoriprov skickar Transportstyrelsen ut ett YKB-Kort till dig som gäller i 5 år inom hela EU och EES.

YKB-Fortbildning

Pris:
YKB-Fortbildning: 1.300 kr exklusive moms per delkurs (vilket motsvarar 1.625 kr inklusive moms).

Kursinnehåll:
Delkurs 1. (Bränsleekonomi 1.1, 1.2 och 1.3 enligt TSFS 2020:29).
Delkurs 2. (Lastsäkring 1.4 enligt TSFS 2020:29).
Delkurs 3. (Social lagstiftning 2.1 enligt TSFS 2020:29).
Delkurs 4. (Ergonomi/Hälsa 3.3 och 3.4 enligt TSFS 2020:29).
Delkurs 5. (Risker i yrket 1.3A, 3.1 och 3.5 enligt TSFS 2020:29).

I denna länk kan du läsa om innehållet i respektive delkurs:
 Allmänna råd Transportstyrelsen.

Alla delkurser startar kl 08.00 och slutar kl 17.00. Skolan ordnar med fika och tilltugg på förmiddagen och eftermiddagen. Lunch äter man på valfri restaurang i närområdet eller i medtagen matlåda som man värmer i någon av skolans mikrougnar.

Anmälan till:
YKB-Grundkurs och YKB-Repetitionskurser gör du på telefon till kontoret, det går även bra att fylla i en intresseanmälan som du kan se på denna sida.

*” anger obligatoriska fält

Intresseanmälan YKB Grund